Så kan vi hjälpa er

Så hyr vi ut din bostad tryggt och säkert

 

Du ställs ofta inför en hel del frågor när du ska hyra ut din bostad. På Glob Fastigheter ger vi dig professionell och personlig vägledning och ser till att du är i goda händer, hela vägen från tanken att hyra ut till att din bostad lämnas tillbaka. Med vår unika tjänst ”Förvaltning hela vägen från start till mål” hjälper vi dig hela vägen från att du bestämt dig för att hyra ut till att bostaden lämnas tillbaka efter uthyrningstiden.

Vi på Glob Fastigheter vet att arbetet som hyresvärd ofta inte tar slut vid att ha funnit den rätta hyresgästen. Vad händer om hyresgästen säger upp sig, om någon vitvara går sönder, om värmen slutar fungera, det blir stop i avloppet. Ja problem kan bli många och då måste någon kunna åtgärda problemen. Med vår kompletta uthyrningstjänst kan du alltså lugnt luta dig tillbaka och låta oss sköta hela jobbet.

Som hyresvärd vill man naturligtvis känna sig trygg när man hyr ut sin bostad.  Det finns ofta många frågeställningar om hur man bäst och säkrast ska hyra ut sin bostad. Vad finns det för regler vid uthyrning, vad bör jag tänka på, vilken hyra får jag ta, vad gäller om jag ska flytta utomlands eller till annan ort, får jag hyra ut en lägenhet och har jag ”Beakningsvärda skäl” för godkännande av uthyrning. Ja frågorna och funderingarna kan ofta vara många och därför erbjuder vi alltid ett kostnadsfritt hembesök, där vi i lugn och ro kan informera om hur just er uthyrning på bästa sätt ska gå till.

Vår process för en lyckad andrahandsuthyrning

 

1. Gratis hembesök

För att vi på bästa sätt ska kunna ge er rätt och säker information och råd för en trygg andrahandsuthyrning börjar vi alltid med ett kostnadsfritt hembesök. Där går vi igenom vad som gäller för just er bostad och vad ni bör tänka på vid en uthyrning i andra hand. Vi går också igenom vår helhetslösning och vad det skulle innebära att anlita Glob Fastigheter för att ta hand om hela processen från er första tanke på uthyrning till att hyresgästen flyttar ut. Ytterligare går vi igenom marknadsanalyser för just din bostad och i ditt område, vilka hyror får man och kan man ta, vilket hyresavtal och bilagor gäller, vad innebär förvaltning osv.

Du har dessutom lättare att inför mötet förbereda frågor och funderingar om er uthyrning. Det kan vara allt från om det exempelvis är lättare att hyra ut möblerat eller inte, hur man gör med drifts kostnader och försäkring osv. Ja, frågorna kan ibland vara många och då kan de kännas tryggt att prata med någon med erfarenhet.

Ofta är inte hela arbetet slut efter att en hyresgäst flyttat in i bostaden. Vad händer om hyresgästen säger upp hyresavtalet, en tvättmaskin slutar fungera,  en värmepanna börjar larma eller ett rör börjar läcka. Ja, problemen kan ibland bli många och då är det en trygghet både för dig och hyresgästen att veta hur detta ska hanteras. Speciellt också om man dessutom kanske arbetar eller studerar i ett annat land eller på annan ort. Vi bjuder er helt fritt på hembesöket och ni väljer själv sedan huruvida ni vill hyra ut själv eller ta hjälp av oss på Glob Fastigheter.

 

  1. Marknadsföring

Om ni efter vårt möte bestämmer er för att ta hjälp av Glob Fastigheter startar vi en kraftfull marknadsföring. Först kommer er bostad att fotograferas av vår professionella fotograf och i samband med detta sammanställs intresseväckande annonser och visningsmaterial för framtida visningar. Efter detta annonserar vi sedan stort där vi vet att spekulanterna finns. Det är bl.a. på flera stora bostadsportaler och annonssidor för bostäder samt att vi gör utskick till specificerade målgrupper som vi genom åren byggt upp ett stort register till. Det är bland annat stora företag, Ambassader, organisationer samt ett stort antal andra kanaler som kan passa just er bostad. Ibland kan vi också arbeta med lokala annonser i tidningar och naturligtvis arbetar vi alltid med vårt övriga nätverk vi under åren byggt upp

3. Intresseanmälningar

När marknadsföringen börjar ge frukt tar vi sedan hand om alla intresseanmälningar och bedömer dessa utefter olika kriterier såsom bl.a. arbete, inkomst och kontroller. Vi tar även kreditupplysning och inhämtar vid behov arbetsgivarintyg och referenser från tidigare boenden.

4. Visning

När vi sedan funnit intresserade hyresgäster som uppfyller kraven för bostadssökande är det tid för visningar. Detta är en viktig del i själva uthyrningen och ger spekulanterna en möjlighet att skapa sig en bra uppfattning om ert hem. Dessutom är det viktigt att veta vem som ska bo i bostaden under tiden den hyrs ut. Vi har alltid tids bokade visningar med oss från Glob Fastigheter närvarande. Det gör att spekulanterna i lugn och ro kan gå igenom bostaden i den takt de önskar och ställa frågor. Om du vill vara närvarande vid visningen är de inga problem och kan ofta dessutom vara till fördel för att själv få en uppfattning om den sökande.

5. Kontroller av hyresgäst

Efter att en intresserad hyresgäst är funnen görs en skarp ekonomisk kontroll. Då går vi bland annat igenom inkomstkontroll,  kreditupplysning, eventuella arbetsgivarintyg och referenser. Inför visningen har vi redan gått igenom frågor som familjeförhållanden, anledning till varför man hyr och att matchningen i övrigt stämmer överens med er uthyrning. Som en extra säkerhet för er uthyrning kräver vi alltid deposition från hyresgästen.

6. Kontrakt

När sedan rätt hyresgäst är funnen och kontrollerad är det dax för kontraktshantering. Vi hjälper till att på rätt sätt upprätta hyreskontrakt och de bilagor som gäller för just din bostad.

7. Tillträde

I samband med tillträdet upprättar vi ett besiktningsprotokoll av din bostad som kompletteras med bilder och som sedan ligger till grund för eventuellt onormalt slitage vid utflyttning av hyresgäst. I samband med tillträdet hjälper vi även till att sammanställa en instruktion för bostaden vilket är viktigt för att informera hyresgästen om vad som gäller för just din bostad och för att undvika missförstånd eller onödiga driftsstopp som kan ske på grund av otillräcklig information.

8. Förvaltningen och tiden under uthyrningen

När nu hyresgästen flyttat in är ofta bara halva jobbet gjort. Vi finns med under hela uthyrningen vilket innebär att vi löser eventuella uppkomna problem under hela uthyrningsperioden. Hyresgästen kontaktar oss vid exempelvis uppsägning, om något fel har uppstått eller frågor dyker upp. Vid uppsägning börjar vi om processen med att finna en ny hyresgäst och ni kan med andra ord bara luta er tillbaka och vänta på att vi ordnar en ny hyresgäst. Om något fel med kanske en diskmaskin, tvättmaskin, värmepump eller något annat som behöver lagas eller repareras dyker upp så ordnar vi naturligtvis problemet. Självklart har vi under hela processen dialog med dig och informerar vad som händer. Ni kan med andra ord bara vänta på hyran och lugnt luta er tillbaka och låta Glob Fastigheter ta hand om hela uthyrningen.

9. Avslut efter uthyrningsperioden

Vi på Glob Fastigheter finns med under hela uthyrningsperioden samt även när det är dax för hyresgästen att lämna tillbaka bostaden. Vi är närvarande vid utflyttningsinspektionen och kan även hjälpa till med eventuella frågor om avslut av driftabonnemang eller andra frågor som kan dyka upp.